دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۲۰۲۸
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۸
مدیرکل محیط زیست مازندران خبر داد:
 مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران از معارفه درنای تازه از راه رسیده با تک درنای سیبری (امید) در تالاب فریدونکنار خبر داد و اینکه گام نخست پروسه رهاسازی ماده درنا، با موفقیت انجام شد.
آوای خزر - آزاده بابانژاد: پنج روز از انتقال یک فرد درنای ماده از مرکز تکثیر و نگهداری درنا در بلژیک به ایران می‌گذرد، دوستداران طبیعت منتظر شنیدن خبر خوشی از سازگاری این پرنده با محیط و با تک درنا سیبری(امید) که ۱۵ سال است پس از مرگ جفت خود یعنی آرزو تنها به تالاب بین المللی فریدونکنار مهاجرت می‌کند، بودند.

در این زمینه عطا الله کاویان مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران می‌گوید: پس از گذشت ۵ روز نگهداری از درنای ماده که از کشور بلژیک به ایران (مازندران - تالاب اوجاکله) منتقل شد؛ این پرنده در سازه‌ای که به همین منظور تا زمان رهاسازی تهیه شده بود، قرار داشت.
 
او ادامه داد: در این مدت، به صورت لحظه‌ای و شبانه روزی رفتار درنای ماده و همزمان نیز رفتار درنای امید که در تالاب مجاور این سازه قرار داشت، بررسی شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه در پنج روز گذشته، فاصله دو پرنده به هم نزدیک‌تر شد، اعلام کرد که ساعت ۷ صبح امروز به سبب فراهم شدن شرایط، رهاسازی براساس پروتکل‌های لازم و خرد جمعی با مجموعه اداره کل محیط زیست استان و شهرستان فریدونکنار و همچنین پیگیری دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست و مرکز تکثیر و نگهداری درنا در بلژیک، صورت گرفت.

کاویان تصریح کرد که این رهاسازی به تدریج و زمانی که درنای امید روبروی سازه و در واقع مقابل درنای ماده قرار گرفت مطابق با پروتکل استاندارد، انجام شد.

او اظهار داشت که تقریباً پس از حدود ۵ دقیقه درنای ماده از سازه خارج شد و به تدریج خود را به درنای امید نزدیک کرد.
 
کاویان ادامه داد: دو پرنده حدود ۱۰ دقیقه در کنار هم با رقص و آواز خاص خود، نشان دادند که معارفه بسیار خوبی بین آن‌ها شکل گرفته است.

این مسوول بیان کرد که انتظار این است که از این لحظه به بعد هم بر اساس ذات طبیعی پرنده‌ها و هم شرایط استاندارد محیط، این دو پرنده نقش خود را به انجام برسانند و ما شاهد بروز رفتار‌های طبیعی در این دو فرد درنا باشیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به باقی ماندن فرصت یک ماهه تا زمان برگشت این پرندگان به سیبری، امیدوار است که آن‌ها بتوانند با تغذیه مناسب و کسب انرژی مناسب، و تقویت ماهیچه پروازی، به صورت همزمان مهاجرت کنند و هدف نهایی سازمان حفاظت محیط زیست و مرکز تکثیر و نگهداری درنا در حفظ مسیر پروازی درنا در گله غربی محقق شود.

کاویان اظهار داشت که این دو پرنده امروز در کنار هم و در فاصله ۱۰۰ متری در حال تغذیه هستند و این نشان از موفقیت مرحله نخست انتقال درنای ماده به تالاب فریدونکنار دارد.

او در پایان به صورت ویژه از همکاران خود که به صورت شبانه روزی در پاسگاه اوجاکله فریدونکنار و در کنار زیستگاه درنا در حال پایش بوده و هستند، قدردانی کرد.
 
 سازگاری درنای ماده با «امید» و تالاب فریدونکنار/معارفه تک درنای سیبری و درنای ماده با رقص و آواز
 سازگاری درنای ماده با «امید» و تالاب فریدونکنار/معارفه تک درنای سیبری و درنای ماده با رقص و آواز
 سازگاری درنای ماده با «امید» و تالاب فریدونکنار/معارفه تک درنای سیبری و درنای ماده با رقص و آواز
 سازگاری درنای ماده با «امید» و تالاب فریدونکنار/معارفه تک درنای سیبری و درنای ماده با رقص و آواز

انتهای پیام/۱۰۰۱
مطالب مرتبط
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها